Om mig

Jag är en tjej som älskar att titta på film.

söndag 17 april 2011

The Pianist

Dagens andra film blev ett förslag som kom idag, The Pianist. En mycket bra film enligt mig, som jag hoppas att många vill se!


Handling:  Filmen handlar om den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman som lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han upptäckt av en tysk officer.

Skådespelare: Adrian Brody, Thomas Kretschmann m.fl.


 Biopremiär: 15 augusti 2003
 
 Min åsikt: En otroligt gripande film. Det är fruktansvärt att se hur judarna blev behandlade av nazisterna. Adrian Brody spelar fantastiskt bra som Szpilman, pianisten. Om man inte har insett hur judarna hade det på den här tiden, så vet man det efter att ha sett den har filmen. Se den!!
 
Trailer:

1 kommentar:

  1. Tack för the pianist! Jag älskar den också!
    Och även Leo DiCaprio. Recension på Titanic kanske? :)

    SvaraRadera